Concertgebouw Vilnius

‘Tautos Namai’ wordt gezien als het meest toegankelijke gebouw van Vilnius. Het biedt niet alleen een uitstekende ruimte voor concerten, maar het is zowel overdag als ’s avonds een trekpleister voor alle inwoners van Litouwen en haar bezoekers. Om deze relatie tussen gebouw en stad te verankeren, verbindt ‘Tautos Namai’ zich aan alle kanten met zijn context. Door het publieke gebruik van de benedenverdieping fungeert het gebouw als een doorlaatbaar platform boven op de berg Tauras.

Concert in het park

Alle drie de zalen hebben een sterke binding met het park, waardoor elk concert of optreden als een concert in het park wordt ervaren. De Grote Zaal is verzonken in de grond waarbij er een open verbinding ontstaat tussen parterre en balkonniveau. Boven het balkonniveau wordt deze transparantie voortgezet. Hierdoor is het interieur van de Grote Zaal zichtbaar voor de stad en een deel van het park. De Kleine Zaal is verbonden met het park door een grote glazen gevel, een theatraal raam dat vanuit het park naar de zaal kijkt en vice versa. De Parkhal opent zich zowel aan de noord- als aan de zuidzijde en creëert als zodanig een visuele en fysieke verbinding door de centrale as van het gebouw.

De relatie tussen de Grote en Kleine Zaal en het park wordt bepaald door gordijnen, die automatisch en handmatig kunnen worden gesloten en geopend. Zo maken ze het begin en het einde van een concert tot een theaterervaring en positioneren ze ‘Tautos Namai’ op een gewichtige manier in de stad Vilnius.

Uitstekende akoestiek

Het akoestisch ontwerp is vanaf het begin van het project geïntegreerd in het architectonisch ontwerp en omvat aspecten van de organisatie van het gebouw, structuuroplossingen, ruimtegeometrie en interieurmaterialen. Het doel van het ontwerp van de zalen is het creëren van een locatie met een uitstekende akoestiek waar luisteraars en artiesten een gemeenschappelijke ervaring kunnen delen. Het concept van intimiteit ligt aan de basis van de ontwerpbenadering, gericht op het creëren van een gevoel van nabijheid met de artiesten en onderdompeling in de muziek.

De grote zaal en de kleine zaal zijn qua ruimte en structuur gescheiden door de ‘Derde Zaal’. De afstand tussen de perimeterwanden van beide zalen is meer dan 30 meter, wat voor een zeer goede akoestische buffer zorgt.

De Grote zaal en de Kleine zaal kunnen worden gezien als twee onderscheidende typologieën van de muzikale uitvoering. Ze worden elk gekenmerkt door een optimale akoestische prestatie in overeenstemming met de ruimtelijke configuratie.

Drie Zalen

Het driehoekige dak geeft plaats aan drie zalen: de Grote Zaal, de Kleine Zaal en de Parkhal. Een elegante lichte en transparante structuur die muziek, cultuur, onderwijs en gastvrijheid ademt. Dit wordt zo ervaren bij gebruik door meer dan 2.000 bezoekers voor een grootschalig evenement of bij gebruik door muzikanten die in stilte studeren.

De Parkhal functioneert niet alleen als logistiek knooppunt voor publiek, gasten en dagelijkse gebruikers, maar heeft ook het potentieel om te worden gebruikt voor openbare evenementen. Hiermee biedt ‘Tautos Namai’ de inwoners van Vilnius een unieke plek voor muziekevenementen, lezingen, feesten en exposities. In het hart van het gebouw boven op de berg Tauras wordt dit het ‘forum’ van de stad.

Het balkon dat aan alle zijden van het gebouw aanwezig is op vijf meter boven de grond, biedt een prachtig uitzicht op Vilnius. Het pretendeert geen wachttoren te zijn, maar verbindt op menselijke schaal de foyers en de Parkhal met het groene landschap eromheen. Het mengt muziek met de natuur op een zeer toegankelijke manier.

  • opgave: ontwerp nationaal concertgebouw
  • locatie: Vilnius Litouwen
  • opdrachtgever: Gemeentelijk bestuur Vilnius
  • programma: drie concertzalen (grote zaal 1.500 stoelen, kleine zaal 500 stoelen), restaurant, foyer, tentoonstellingsruimte, educatief centrum, winkel en logistieke ruimten
  • oppervlakte: 17.000 m²
  • prijsvraagontwerp: 2019
  • samenwerking: Sweco Litouwen en Nagata Acoustics