De Amsterdamse Zuidas heeft een behoorlijk duaal karakter. Kantoorkolossen aan de zuidzijde van de A10 en aan de noordzijde rijtjeshuizen. En daar tussenin een gebouw uit de jaren 70, ontworpen als kantoor, in gebruik als school en door ons weer terug gebracht naar haar oorspronkelijke functie. Maar dan wel als ‘best-in-class office building’, omdat stad, buurt, plek en gebouw daarom vragen. Noblesse Oblige, vinden wij.

De gemeente Den Haag heeft de Grote Marktstraat ontwikkeld tot de hoofdwinkelstraat van de stad met internationale allure. De straat veranderde in een chique en autoluwe winkelboulevard. Het oude Sijthoff City is in lijn met deze ambitie getransformeerd van een sleets jaren ‘80 kantoorgebouw naar een chique winkelpaleis.

Blaak House, ontworpen door Kees Elffers als klassieke interpretatie van de wederopbouw, dateert uit 1950 en deed in eerste instantie dienst als huisvesting voor de Nederlandsche Handelsmaatschappij. Het gebouw kenmerkt zich door een bijzondere bakstenen gevel met een statig portaal en een prachtige natuurstenen entree. Hoewel ooit bestempeld als ‘rijp voor de sloop’ is het in 2010 aangemerkt als Rijksmonument.

KPN besluit in 2016 om haar hoofdkantoorfuncties van Den Haag te verplaatsen naar de ‘KPN Toren op Zuid’ op de Wilhelminapier in Rotterdam. Dit gebouw uit 2000 van architect Renzo Piano staat pal naast de Erasmusbrug en is bekend om de hellende gevel. De wens van KPN is om een fors publiek toegankelijk programma toe te voegen en tegelijkertijd alle werk- en overlegplekken in te richten volgens de SMART technologie van KPN.

Mediahaven

Nu de overslag van hout niet langer in deze Houthavens plaatsvindt, verandert dit stuk stad in een gemengd creatief gebied met behoud van het industriële karakter. Binnenkort is het hier een samengaan van grote schepen, flitsende mode, ruige fabrieken, sprankelende televisieopnames en theatershows. Mediahaven maakt tv maken tot een publieke en open belevenis en is een creatieve pionier die de transformatie van de Houthavens heeft omgezet van woord in daad.

Heliport Dordrecht

Een snelweg is geen stadsplein, winkelstraat of stationsweg. Een snelweg doorkruist het landschap, raakt steden en biedt bovenal zichtbaarheid en bereikbaarheid. Waarom zien kantoorgebouwen langs snelwegen er dan vaak uit alsof ze in een stadsweefsel staan? Met voordeur aan een stoep, picknicktafel achter een geluidscherm en voor de herkenbaarheid een groot logo op het dak. Wij denken dat dit anders en beter kan. Heliport in Dordrecht is gefundeerd op deze ambities.